BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Tuesday 24 November 2009

kuih bakar pandan~

salam..

sejak beberapa hari ni
mood masak saya melonjak2 tinggi rupenye
hihi

mana tak nya
duk asyik nak pegang kuali aje
pegang aje tak apa lagi
ni siap pasang api..potong bawang etc
hahah

poyo sebentar bersama pujen~

hari ahad malam lepas balik lab
pujen masak nasi ayam special pujen~

yang tu tayah kabo sangat la kan
selalu sangat buat
dan tak la special pon
haha

then.............................
malam tadi
saya mengidam makan kuih bakar pandan
oleh itu..
terjadi la ia hihi

meh saya bagi resepi yang super duper simple dan senang *eerrkk*



KUIH BAKAR PANDAN

1 cup tepung gandum
1 cup gula
1 cup air pandan (sy guna 4 helai daun pandan+air)
1 cup santan
1 cup susu cair
3 biji telur
pewarna hijau (optional.saya tak gune sbb warna daun pandan dah cukup)

1)blend 4 helai daun pandan dengan air dan tapis hasil tu beberapa kali utk dpt air pandan yang pure (hahaha..cara cam nak buat RNA extraction dah ni)

2)blend semua bahan kat atas dalam blender

3)sapu minyak/butter dlm loyang

4)tuang hasil blender dan bakar pada oven 180 celcius selama 40min hingga masak

5)sejukkan dulu di room temperature baru potong dan makan




sekian~
selamat mencuba...



SELAMAT HARI RAYA!!!!

2 cakap-cakap:

Anonymous said...

aku rasa,klo letak kacang kat dlm bancuhan kuih ko 2..kmpm lebih sodap..tul x?

thecolourispurple said...

boleh jadi..tapi aku tak suke sangat kacang..sebab tu bijan pun aku tak letak kat atas tu..die adek beradik kacang hihi